Kink in de kabel bij Krachtcentrale in Huizen
HUIZEN – Zes maanden lang is in Huizen achter de schermen heen en weer gepraat over de herontwikkeling van de monumentale Krachtcentrale. Is er een kink in de kabel?
De voormalige krachtcentrale van BN International behoort tot het industrieel erfgoed van Huizen. Peter Kos en Pieter Hogenbirk mogen het karakteristieke pand aan de Havenstraat opknappen en een nieuw leven geven. De Huizers kwamen begin april van dit jaar als winnaars uit de bus in de door de gemeente uitgeschreven ’tender’. Daarna was het maandenlang oorverdovend stil. Tot dinsdagmiddag, toen wethouder Marlous Verbeek bekend maakt dat de gemeente – eigenaar van grond en gebouw – het project Krachtcentrale definitief aan Peter Kos Beheer bv wil gunnen. Voor Kos en zijn mede-initiatiefnemer Pieter Hogenbirk een bekroning van twintig jaar praten en plannen maken. Toch springt het tweetal geen gat in de lucht. Dat heeft alles te maken met de uitbreidingsplannen van de buurman.
Thales
Op de hoek van de Bestevaer en de Havenstraat staat een kantoorcomplex, dat onderdak biedt aan een vestiging van Thales Nederland. Thales is niet zo maar een bedrijf, maar een wereldspeler, actief op het gebied van luchtvaart, defensie en informatietechnologie. In Nederland heeft de Thales Group onder meer vestigingen in Hengelo en Huizen, je zou kunnen zeggen als ’opvolger’ van de Hollandse Signaal Apparaten (Philips).
Geheim
De vestiging in Huizen – waar momenteel 350 mensen werken – groeit uit zijn jasje. Dat Thales in Huizen wil uitbreiden is een publiek geheim. Director communications Job van Harmelen bevestigt – na ruggespraak met locatiedirecteur (en voormalig luitenant-kolonel) Marcel Grisnigt – dat de vestiging aan het groeien is. ,,Die groei kan infrastructurele consequenties hebben.’’ Thales heeft zijn wensen besproken met de eigenaar van het complex aan de Bestevaer, Edward van Kleef. ,,Hij is nu in de ’lead’’’, aldus Van Harmelen. Volgens diverse bronnen heeft Van Kleef zijn oog laten vallen op het perceel achter het Thales-gebouw, om de hoek aan de Havenstraat, en direct grenzend aan de Krachtcentrale. Kos en Hogenbirk zijn er altijd van uitgegaan, dat eventuele nieuwbouw op dit stuk grond zeer bescheiden van omvang zou zijn. Die verwachting baseerden zij op de visie voor de Havenstraat, die het architectenbureau Karres en Brands in opdracht van de gemeente heeft gemaakt.
Van Kleef
In gemeentelijke stukken wordt gesproken over ’mogelijke ontwikkelingen bij Thales’. Lees: plannen van Edward van Kleef. De eigenaar van het Thales-pand wil daarover desgevraagd nog niets kwijt. Uit andere bronnen valt echter op te maken dat hij het stuk grond naast de Krachtcentrale van de gemeente wil kopen om daarop een bedrijfspand neer te zetten. Voor de eventuele uitbreiding van Thales, of anders – vandaar vrijstaand – voor een of meer andere huurders. De gemeente lijkt hem daarbij geen strobreed in de weg te willen leggen. Kos en Hogenbirk voelen zich daardoor ernstig benadeeld. De gemeente heeft tijdens de wedstrijd de spelregels veranderd.
Levenswerk
Nu na twintig jaar praten en trekken de realisering van hun ’levenswerk’ binnen handbereik is, gooit de gemeente alsnog roet in het eten. Kos en Hogenbirk vrezen dat de uitstraling van de Krachtcentrale nieuwe stijl een stuk doffer wordt door aangrenzende nieuwbouw.
,,We zitten straks gewoon op een bedrijventerrein’’, stelt Pieter Hogenbirk. Volgens de Huizer ondernemers moet de toekomstige Havenstraat juist een open karakter hebben. Ze dachten daarmee op één lijn met de gemeente te zitten. De Krachtcentrale kan in hun ogen als breekijzer voor het hele gebied fungeren. Ook op het BNI-terrein aan de andere kant zijn de mogelijkheden legio. Kos en Hogenbirk zien kansen, maar niet als het terrein maximaal wordt volgebouwd. Het open karakter moet in hun ogen behouden worden.
Denkrichting
Op het raadhuis krijgt zij geen gehoor. De grond tussen de Krachtcentrale en Thales is van de gemeente, het bestemmingsplan staat de ’hoogbouw’ toe, de Krachtcentrale komt echt niet in de schaduw te staan, de Havenstraat-visie is geen wet van Meden en Perzen maar slechts bedoeld als ’denkrichting’, en Thales is belangrijk voor de werkgelegenheid. Kortom: Kos en Hogenbirk moeten niet zeuren. Alternatieven zijn volgens de ambtelijke top van de gemeente wel besproken, maar niet haalbaar gebleken. Uiteindelijk ketsten die allemaal af op de door de gemeente gewenste hoogte. De geplande nieuwbouw is al enkele meters naar achteren verplaatst, zodat de Krachtcentrale beter zichtbaar wordt, maar verder schuiven lijkt geen optie voor de gemeente. Voor de Huizers is het dus slikken en stikken. Het tweetal heeft in de afgelopen maanden geduldig voldaan aan alle verzoeken om informatie en overleg (over financiering, parkeren enz.) vanuit de gemeente. Dat geduld lijkt nu op. Kos en Hogenbirk, die een in aanbestedingsrecht gespecialiseerde advocaat hebben geconsulteerd, ’beraden zich op stappen’.