Nu of nooit: cruciaal moment voor de ontwikkeling van “Keu-Oost” en centrum Oude Dorp

model hof straatbeeld vogelvlucht

Keucheniusstraat-Oostzijde: het zou zo leuk kunnen worden met een mix aan winkels , woningen en evt horeca

Hoewel er in de lokale media al veel gepubliceerd is over de geplande ontwikkeling van de Keucheniusstraat, hebben zowel de Vrienden als de overige participanten de laatste tijd weinig van zich laten horen. Zijn wij zo ontevreden met de ontwikkelingen zoals in de kranten wordt gesuggereerd dat we er maar het zwijgen toe doen? Of is er niets meer gebeurd sinds de gemeentebrede instemming met de plannen voor het voormalige Keugat in de vorm van een aantrekkelijk Keuhof? Eerst even een recapitulatie van twee hoofdzaken.

  • De Participatiegroep, bestaande uit het Huizer Initiatief Platform (HIP), de winkeliers van ’t Hart van Huizen, de bewoners van de Tuinstraat en de Vrienden van het Oude Dorp, is veranderd in een Klankbordgroep. Dat is een wezenlijk andere functie. Echter, de klankbordgroep zit niet stil en blijft onverminderd actief meedenken over en input leveren voor de plannen voor het centrumgebied.
  • Onder regie van de gemeente zijn tekeningen gepresenteerd voor de bebouwing van de Oostzijde van de Keuchniustraat, noem het Keu-Oost. Uitgegaan is van volledige bebouwing met appartementen, er geen ruimte voor winkels, horeca en diensten. Om parkeren voor de toekomstige bewoners gedeeltelijk ondergronds mogelijk te maken wordt alles opgehoogd met een plint van 1,5 meter, er ontstaat een soort terpje.

De consequenties van deze opvatting zijn in de ogen van de ogen van de Klankbordgroep dramatisch.Want:

• Keu-Oost wordt een solitair woonwijkje, dat niet meer aansluit bij het winkelgebied, er is geen mogelijkheid meer om nog een verbinding te maken met de Lindenlaan;
• Ook het nieuwe Keucheniushof (Keu-West) dat voorbestemd is om een mix van functies te krijgen, raakt geïsoleerd en wordt onaantrekkelijk voor potentiële winkeliers, dienstverleners en de consument;
• Er wordt geen oplossing geboden voor het bevoorraden van AH en de Vershof met grote trucks, waarmee de verkeersdruk in de Keucheniusstraat toeneemt, mede omdat de toegang tot de AH – en Blokker parkeergarages gehandhaafd blijft. Daarmee blijven de Tuinstraat en de Kerkstraat de belangrijkste toeritten naar de parkeergarages;
• Indien in de Kerkstraat een 2e supermarkt wordt gevestigd zal de verkeersdruk nog verder toenemen.
• Los van alle bovenstaande punten betekent dit bovendien, dat je een verdere ontwikkeling van het centrum gebied definitief blokkeert.

Wat doet de Klankbordgroep hier nu aan? Blijft men op zijn krent zitten als een alter ego van de Tegenpartij en  alleen maar negatieve zaken roepen? Of wordt er positief meegedacht? We kunnen u verzekeren, het laatste is voor 100% het geval. De Klankbordgroep denkt primair oplossingsgericht en zoekt permanent de dialoog met het college en de gemeente politiek. Er wordt ingesproken tijdens raadsvergaderingen, er zijn notities geschreven over het belang van een goede ontwikkeling voor Keu-Oost, er worden fractievergaderingen van de politieke partijen bezocht om standpunten uit te wisselen en visies te delen.

Raadsvergadering van 15 december. Hoewel we bij voorkeur makkelijk en vooral helder communiceren over deze problematiek, nemen we u voor de volledigheid mee met verkorte delen uit een officieel stuk van Jaco van Vliet (HIP) namens de volledige Klankbordgroep. Wellicht een beetje taaie kost maar wie hart heeft voor het Oude Dorp worstelt zich daar wel door heen.

  • Leden van de Raad. In de commissievergadering FD (Fysieke Domein – JG) van 30 november jl. is aangekondigd dat er bij de Raad van 15/12 (raadsvergadering-JG) een motie zou worden ingediend met betrekking tot verkeer, parkeren en bevoorrading in de Keucheniusstraat. Dit mede naar aanleiding van ons inspreken tijdens de vergadering, waarin wij de betekenis en het belang van must-have nr. 4 (parkeren in het Centrum- JG) uit de Termijnagenda ‘Keucheniushof’ hebben benadrukt voor de ontwikkeling van het Oude Dorp. Ondanks het feit dat de inhoud van de aangekondigde motie nog niet bekend is, delen wij vooraf graag onze visie met u op de problematiek en oplossingsrichtingen.
  • Onvoldoende bereikbaarheid, kwaliteit en capaciteit van parkeergarages. In de Keucheniusstraat zijn de ontsluitingen van twee ondergrondse parkeergarages aanwezig: de AH-garage en de KKC-garage (KKC staat voor de Blokkerpanden-JG). De bereikbaarheid, kwaliteit en capaciteit van deze parkeergarages zijn onvoldoende.
    Inrit AH

    Zoals het nu is kan het niet blijven

    Ze zijn niet gebruiksvriendelijk (krap, geen liften, uitstraling) en ze werken niet samen (AH-garage is te klein, KKC-garage heeft tegelijkertijd overcapaciteit).

  • Hoge verkeersintensiteit en verkeersonveiligheid. Als gevolg van de twee parkeerontsluitingen is de Keucheniusstraat een drukke verkeersstraat. Vooral op piekmomenten, zoals bijvoorbeeld het einde van de middag en met name de vrijdagavond en zaterdag. De verkeersstromen in- en uit de Keucheniusstraat lopen via de Tuinstraat en de Kerkstraat (tussen Raadhuisstraat – Prins Bernhardplein). Door deze drukte ontstaan ook veiligheids- en capaciteitsvraagstukken (kruisingen Prins Bernhardplein en Tuinstraat/Ceintuurbaan). De acute problematiek is de hoge verkeersintensiteit en verkeersonveiligheid van de Tuinstraat, Keucheniusstraat, en Kerkstraat (tussen Raadhuisstraat – Prins Bernhardplein).
  • Overlast bevoorradingsverkeer. Omdat er drie bevoorradingszones direct aan de Keucheniusstraat zijn gesitueerd (Vershof, AH en KKC) is er bovenop het autoverkeer een extra verkeersstroom van zwaar en lang vrachtverkeer.
    Keucheniusstraat zeterdag

    Een willekeurige zaterdag

    Naast dat deze verkeersstroom de verkeersveiligheid en doorstroming verslechterd, is de acute problematiek dat laden en lossen van voertuigen met koelinstallaties veel geluidsoverlast op voor omwonenden, tot in de nachtelijke uren.

  • Belemmering van gewenste ontwikkelingen voor het Centrum.

 

KwikFit

Ontsluiting parkeergarages via Ceintuurbaan

 

Unieke mogelijkheid: toegang garages via Ceintuurbaan. Stel nu dat in 2018 de eerst schop in de grond gaat voor het Keucheniushof, en wellicht tegelijkertijd of kort daarna de Keu-Oost. En stel dat er niets verandert aan de huidige parkeer- en verkeerssituatie, dat deze gewoon gehandhaafd wordt. Los van de al eerder genoemde problemen vwb  aantrekkelijkheid en diversiteit van het Keucheniusgebied is de kans op een verkeersinfarct bij de Keucheniusstraat, Tuinstraat en Kerkstraat levensgroot. Het houdt alles tegen dat je verandert wilt zien om het “Hart” toekomst te geven, het “Hart” dat het dorp samenbindt en bezoekers trekt. Een verkeersinfarct kan alleen opgelost worden met een bypass: een andere plek waar je de garages inrijdt, vanaf de Ceintuurbaan (Kwik-Fit) of het Prins Bernhardplein. ParkeerkaartDaar moet gedegen en doortastend onderzoek naar worden gedaan, en nauw samengewerkt met belanghebbenden. De resultaten moeten glashelder laten zien wat kan, wat het kost en wat het oplevert. Dan pas kan er een goed besluit worden genomen met het oog op de toekomst. Na ruim 20 jaar tobben met het Keugat moet het toch mogelijk zijn om enige tijd voor onderzoek uit te trekken en dan de juiste beslissing te nemen.

15 december 2016 — Filed under: Nieuws

Geef een reactie